Всеки в качеството му на автомобилист и/или собственик на моторно превозно средство има отговорности и задължения, които периодично трябва да изпълнява. В забързаното ежедневие и множеството по обем задачи често се случва да се пропусне нещо, което в голяма част от случаите се оказва немаловажно. Именно тези пропуски могат да доведат до сериозни последици и финансови загуби.
Един от тези сериозни случаи е пропуска да се погледне валидността на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Причините могат да бъдат най-различни от ненамиране на застрахователния договор, защото поради някаква причина не се намира при документите на автомобила, до неполучено извествие за напомняне за предстояща вноска или изтичаща полица. В днешно време проверката може да се направи бързо и удобно от всяка точка на света, в която има интернет достъп при така изградените и предоставени електронни услуги, директно от личния телефон.
Как можем да проверим наличието и валидността на застраховката на нашия автомобил или автомобила, който управляваме?
В уеб страницата на Гаранционния фонд на адрес: https://www.guaranteefund.org/, от началната страница се избира „Проверка за валидна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите“, от където може да бъде направена проверката или като кликнете тук. Проверката се извършва по три самостоятелни критерия: регистрационен номер на автомобила, по номер на рама или по номер и серия на стикера.
Най-бързият и лесен начин за проверка е с регистрационния номер. В полето „ДКН на МПС“ се въвежда регистрационния номер на превозното средство, може на кирилица може ѝ на латиница, по подразбиране е зададена текущата дата към деня на проверката, не е необходимо нещо да променяте и избирате „Търси“ в долната част. Резултатът от проверката ще даде информация към текущата дата за конкретния автомобил, има ли валидно сключена застрахователна полица, ако има сключена, при кой застраховател, начална и крайна дата на покритие, серия и номер на стикера?
Това е ѝ методът, чрез който може да се извърши проверка при сключване на застраховката, за да се увери в автентичността на авторството на документа и че не е станал обект на документално престъпление ползвателя на застрахователни услуги. Разбира се, удостоверителните знаци в чл. 487 ал. 1 от Кодекса за застраховането, които се издават към полицата изпълняват същата функция.
Какво е Гаранционен фонд?
То е юридическо лице със седалище в град София. Упражнява роля за защита интересите на гражданите и поддържане на стабилността на застрахователния сектор и общественото доверие в него. Чрез дейността му се гарантира правото на обезщетение на увредените лица при пътни инциденти с незастраховани и неидентифицирани МПС и се обезпечават гарантираните вземания на застрахованите лица в случай на несъстоятелност на застраховател. Гражданите могат да ползват редица информационни услуги и справки, предлагани от ГФ. Информационният център към ГФ администрира регистри и обменя информация с компетентните държавни органи, които регистрират моторните превозни средства в Република България, осъществяват контрол по Закона за движение по пътищата, застрахователите, предлагащи задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите в Република България посредством установяване или при условията на свободата на предоставяне на услуги и т.н. Нормативната му уредба е в чл. 518 и следващите от Кодекса за застраховането (КЗ).
Защо е важно да се прави проверка?
Навраменната осведоменост позволява да се вземат информирани решения, да се планира добре и да се изпълняват задълженията в сроковете за доброволно изпълнение и да се избегнат наказания.
От къде произлиза задължителният характер за сключване на застраховката?
Императивната правна норма на чл. 483 ал. 1 т. 1 във връзка с чл. 461 т. 1 от КЗ изисква всеки собственик на регистринано в България МПС и неспряно от движение да сключи ГО на автомобилистите. Разбира се, няма пречка всяко друго лице, различно от собственика на моторното превозно средство, да сключи застрахователния договор, това е предвидено в чл. 483 ал. 1 т. 1 изр. 2, а същото може да се изведе и от административно наказателната разпоредба, която предвижда наказание и за несобственик, който управлява МПС без действащо сключена застраховка.
Какъв е смисълът и целта на задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите?
Целта, смисълът и значението на застраховката е обезпечаване деликтната отговорност (отговорността при непозволено увреждане) по чл. 45 и следващите от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД) на застрахованите физически и юридически лица за причинените от тях на трети лица имуществени и неимуществени вреди, свързани с притежаването и ползването на МПС. Субектите на застраховката по КЗ са потенциални субекти на деликтна отговорност, спрямо действия на които застраховката има превантивен и компенсационен характер за вреди, предвид съществуващият риск за третите лица при управляването на МПС.
Какви са рисковете и предвидените наказания от неизпълнение на това задължение?
Свързани са с реализирането на административнонаказателната отговорност на водача, като дори може да бъде реализирана ѝ наказателна отговорност при определени обстоятелства, с финансовата страна, по-конкретно пораждането на пасив в имуществото на водача или собственика и с репутационни проблеми.
Административните нарушения можем да ги разделим на две групи: първата е свързана изцяло с неизпълнението за сключване и поддържане на задължителната застраховка, а втората е свързана с неизпълнение на задължението за носене на застрахователната полица, контролният талон и непоставянето на стикера в долната лява част на предното стъкло.
Управление на МПС без валидно сключена задължителна застраховка ГО на автомобилистите
Предвидените наказания са уредени в чл. 638 от КЗ. Глоба 250 лева за физическо лице или имуществена санкция от 2000 лева за юридическо лице или етноличен търговец (ЕТ), при повторно нарушение глоба 800 лева за физическо лице и имуществена санкция от 4000 лева за юридическо лице и ЕТ. Предвидена е ѝ глоба в размер на 400 лева за лице, което не е собственик, но управлява МПС, във връзка с чието притежаване и използване няма сключен и действащ договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. При повторност наказанието е глоба в размер на 800 лева.
Съществува възможност наред с наказанието да бъде приложена принудителна административна мярка (ПАМ) по чл. 171 т. 1 б. „е“, като по този начин се осуетява възможността водача да управлява МПС в определен срок за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административното нарушение като мярката ще бъде отменена в момента, в който се предостави доказателство за валидно сключена и действаща застрахователна полица.
С принудителните административни мерки се цели предотвратяване, преустановяване и отстраняване на вредните последици от административно нарушение, като те в най-пълна степен отговарят на заложените цели в чл. 1 ал. 2 от ЗДвП, а именно опазването на живота и здравето на участниците в движението, улесняване на тяхното придвижване, опазване на околната среда от замърсяване и опазване имуществото на гражданите и бизнеса.
Служебно прекратяване на регистрацията поради липса на валидно сключена и действаща застрахователна полица и управление на МПС в нарушение на разпоредбата на чл. 140 ал. 1 от ЗДвП
Всички превозни средства, които са регистрирани на територията на Република България и не са спрени от движение задължително трябва да имат валидна ГО на автомобилистите. Съгласно чл. 143, ал. 10 от ЗДвП, служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление от ГФ по чл. 574, ал. 11 от КЗ и се уведомява собственикът на пътното превозно средство. Уведомяването на собственика за служебно прекратената регистрация има значение, както за възможността по желание да възстанови регистрацията на моторното превозно средство, така ѝ за узнаването на служебното прекратяване на регистрацията. Преди да бъде служебно дерегистрирано моторно превозно средство, съгласно чл. 574, ал. 10 от КЗ, с уведомление от ГФ до собственика, изпратено на актуалния адрес по регистъра на моторните превозни средства, му е даден 14-дневен срок от датата на изпращане на уведомлението да представи доказателства за наличие на сключен и действащ застрахователен договор за застраховка. Прекратяването не настъпва по силата на закона, а се извършва след автоматизирано уведомление от ГФ по чл. 574 ал. 6 от КЗ във връзка с чл. 24 от Наредба № 54 от 30.12.2016 г. за регистрите на Гаранционния фонд за обмена и защитата на информацията и за издаването и отчитането на задължителните застраховки по чл. 461, т. 1 и 2 от КЗ. Действително собственикът и водачът на МПС са длъжни да знаят, че за моторното превозно средство няма валидна застраховка „Гражданска отговорност“, което води до служебно прекратяване на регистрацията на моторното превозно средство. Незнанието на закона не е обстоятелство, изключващо административнонаказателната отговорност. При положение, че собственикът или водачът продължават да управляват МПС без сключен договор за застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, е следвало да предвидят настъпването на тези последици. Приложимото наказание е по реда на чл. 175 ал. 3 от ЗДвП, който предвижда лишаване от право на управление на МПС за срок от 6 до 12 месеца и глоба в размер от 200 до 500 лева.
Състав на престъпление
От друга страна, разгледаното деяние може да бъде състав на престъпление, по смисъла на чл. 345 ал. 2 във връзка с ал. 1 от Наказателния кодекс (НК) във връзка с чл. 140 ал. 1 от ЗДвП, който определя като престъпление деянието управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред като предвидените наказания са лишаване от свобода до 1 година и глоба в размер от 500 до 1000 лева.
Предвид, че за деянието е предвидена едновременно, административнонаказателна и наказателна отговорност, а принципът на приоритета на наказателната над административнонаказателната отговорност е изрично и нормативно установен в чл. 33 ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), следва преценката за деянието да бъде предпоставена от степента на обществената опасност на деянието и дееца, за да се определи по кой ред ще се наказва.
Обществената опасност се определя от характера на обществените отношения, върху които се посяга, спецификата на последиците, които деянието предизвиква в обекта на посегателство и степента на негово засягане, от начина и средствата, използвани от дееца за осъществяване на деянието, условията при които е осъществено, особеностите на субекта и субективната страна на престъплението, подбудите за извършването му и неговото отражение.
Нарушения свързани с неизпълнение на задълженията на водача по чл. 100 от ЗДвП
Съгласно чл. 100 ал. 1 т. 3 от ЗДвП водачите на МПС имат задължението да носят застрахователната полица - ГО на автомобилистите и за неизпълнението на това задължение е предвидвена административна санкция глоба в размер на 10 лева съгласно чл. 183 ал. 1 т. 2 от ЗДвП, като се изисква стикерът да е поставен в долната лява част на предното стъкло или ако превозното средство не разполага конструктивно с предно стъкло да бъде залепен на застрахователната полица.
В чл. 179 ал. 5 от ЗДвП е предвидено, че водач, който управлява МПС, което не е било спряно от движение и на което не е поставен валиден стикер съгласно чл. 100, ал. 3 и не носи валиден контролен талон от знака, издаден от ГФ, за задължителна застраховка ГО на автомобилистите по чл. 487, ал. 1 от КЗ, се наказва с глоба 50 лева.
Тук е интересно да отбележим, че ако даденият водач не е изпълнил задължението предвидено в чл. 100 ал. 3 от ЗДвП, но носи със себе си стикера и контролния талон, честа практика на автоконтрольорите е да не издават акт за установяване на административно нарушение, а да дадат указание на водача да го постави на предвиденото в закона място и ако го изпълни, административнонаказателната му отговорност няма да бъде реализирана.
Други фактори, които водят до съществен разход на пари и време, пряка последица от липсата на задължителната застраховка са:
- Процедурата по възстановяване на регистрацията на МПС. Ако на едно МПС регистрацията му е била прекратена поради по-горе описаните причини и собственикът желае да го върне към отчет ще трябва да изпълни процедурата по регистрация отново, а ако са минали повече от 12 месеца от служебното дерегистриране е задължително и да направи т.нар. „техно тест“ на автомобила, което е свързано с още допълнителни разходи. Техно тестът се извършва по реда на чл. 138в, ал. 1 от ЗДвП, с протокол за възстановяване от техническа служба, която разполага с лаборатория за изпитване на превозното средство, акредитирана от Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация“ (ИАБСА), с обхват, покриващ изискванията за извършване на проверки и изпитвания, свързан с одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства. Такасата за възстановяване на регистрация на МПС с прекратена такава е 35 лева за автомобили (чл. 25 ал. 1 т. 1 от Тарифа № 4 за таксите, които се събират в системата на МВР по Закона за държавните такси). Таксата за техно тест на лек автомобил с 4+1 места е в размер на 330 лева.
- Наем на платформа за превоз на МПС до съответните пунктове тъй като движението преди приключване на процеса по връщане в отчет и възстановяване на регистрация, няма право да се движи по пътищата отворени за обществено ползване. Цените за леки автомобили варират между 60 - 80 лева градско превозване, междуградско цените започват от 2 лева на изминат километър.
- Сключване отново на ГО на автомобилистите като тук особеността е, че за да бъдат поставени регистрационните табели от служителите към звено Пътна полиция, първо трябва да бъде сключена застраховката, а след монтирането им на обозначените за това места и получаване на документите, трябва да се издаде анекс към застраховката, за да се приложат свидетелството за регистрация част I и регистрационният номер към полицата, които са задължителни реквизити. Средната стойност на застрахователната премия на база сключените застраховки за миналата година за леки автомобили е 250 лева.
- Годишен технически преглед по чл. 147 ал. 1 от ЗДвП. Такса 50 - 55 лева за леки автомобили.
- Заплащане на данък МПС по чл. 52 ал. 1 от Закона местните данъци и такси към общината, към която е зачислен. За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона, годишният данък се състои от два компонента: имуществен и екологичен. Имущественият компонент се определя в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила. Екологичният компонент се определя от Общинския съвет към всяка община в зависимост от екологичната категория на автомобила.
- Заплащане на такса за платената пътна мрежа по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата (винетка). Годишната такса за превозни средства до 3,5 тона е 87 лева.
- Присъдените обезщетения по граждански искове свързани с отговорността за непозволено увреждане, в случай на предизвикано пътно-транспорто произшествие, при управление на МПС без валидна и действаща застраховка ГО на автомобилистите при установена и доказана вина.
NB!: Представените цени са предмет на независимо и самостоятелно проучване на тарифите и ценовите условия с цел изясняване и онагледяване на финансовата страна за конкретно представените примери по-горе. Имат само и единствено информативен характер. Не могат и не бива да се разглеждат като предложение нито като официални пазарни стойности.
Приложимата нормативна уредба е съобразена със законодателството към 24.01.2024 година.
Когато избирате място, където да сключите или да подновите вашата застраховка, препоръчваме да изберете застрахователен посредник, който предлага услуга напомняне. Ние ценим сигурността и времето на нашите клиенти и поемаме като наша личния мисия да ги уведомяваме редовно за предстоящи плащания и изтичащи полици. За удобството на всеки клиент дори предлагаме възможност за сключване на необходимата застраховка директно през нашия сайт.